ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΟΣΜΗΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑ
Η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στην πρόσφατη συνεδρίασή της, συζήτησε, εκ νέου, το θέμα της Πιστοποίησης Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας στους αποφοίτους της.
Τα μέλη της Κοσμητείας επαναβεβαίωσαν, για πολλοστή φορά, τη θέση της Σχολής επί του ζητήματος, σύμφωνα με την οποία η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια (ΠΔΕ) πρέπει να παρέχεται:
Στη Φιλοσοφική Σχολή, τα Τμήματα έχουν ενσωματώσει στα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών τους συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα παιδαγωγικού-διδακτικού περιεχομένου, σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα επιστημονικά δεδομένα και εναρμονιζόμενα προς τις εκάστοτε προβλέψεις του νομικού πλαισίου, μέσω των οποίων κατοχυρώνουν, με αποφάσεις της Συγκλήτου του ΕΚΠΑ και σχετικά ΦΕΚ αλλά και κατόπιν θετικής γνωμάτευσης του Ι.Ε.Π., την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια των αποφοίτων τους. Οι πρόσφατες πιστοποιήσεις, από την ΕΘ.Α.Α.Ε., των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Τμημάτων της Σχολής, επιβεβαιώνουν ότι το ζήτημα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας καλύπτεται πλήρως από τα υπάρχοντα Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων της Σχολής, καθώς σε ουδεμία Έκθεση Πιστοποίησης κατεγράφη η παραμικρή έστω αρνητική σχετική επισήμανση.
Η, βάσει του άρθρου 456 του Ν. 4957/2022, κατάργηση των ανωτέρω ΦΕΚ από 31.8.2024 δημιούργησε, εύλογα, μεγάλα προβλήματα, ιδίως για τους ήδη φοιτούντες, καθώς ανατρέπονται διασφαλισμένα (με βάση τα ισχύοντα κατά το έτος εισαγωγής τους) επαγγελματικά δικαιώματά τους, χωρίς μάλιστα, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι για τα «Ειδικά Προγράμματα Σπουδών Π.Π.Δ.Ε.» που θα προσφέρουν τα μαθήματα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Πέρα από την υποβάθμιση των μαθημάτων του ειδικού γνωστικού αντικειμένου των Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής και τη μη επιστημονική τεκμηρίωση για αύξηση των μαθημάτων ΠΔΕ (από 30 σε 60 ECTS), επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος για τον οποίον η παρακολούθηση μαθημάτων ενός «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών Π.Π.Δ.Ε.» προϋποθέτει επιτυχή εξέταση σε μαθήματα 2 ακαδημαϊκών ετών (120 ECTS).
Τα μέλη της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στη βάση και προηγούμενων αποφάσεων, υποστηρίζουν ομόφωνα ότι:
Η Φιλοσοφική Σχολή ενισχύει συστηματικά την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια των φοιτητών και αποφοίτων της μέσω του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και του Τμήματος Ψυχολογίας. Οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στον νόμο για την ΠΔΕ δεν μπορεί να αφορούν τη Φιλοσοφική Σχολή, τα προγράμματα σπουδών της οποίας προετοιμάζουν καθ᾽ όλη τη διάρκεια των σπουδών τούς μελλοντικούς αποφοίτους για το θεσμοθετημένο επαγγελματικό τους δικαίωμα, δηλαδή την απασχόλησή τους στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση.
Με βάση τα ανωτέρω, τα μέλη της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής ζητούμε να υπάρξει επαναπροσδιορισμός του τρόπου με τον οποίο πιστοποιείται η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια των πτυχιούχων της μέσω της αλλαγής του νομικού πλαισίου, η οποία θα προέλθει μόνο μέσα από την έναρξη ενός πραγματικού και γόνιμου διαλόγου.
Ταυτόχρονα θα πρέπει να υπάρξει, εκ νέου, αναβολή στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου για τουλάχιστον έως την 31η Αυγούστου 2025, ώστε και οι εισαχθέντες το έτος 2024-2025 να κατοχυρώσουν το δικαίωμα της ΠΔΕ σύμφωνα με τα ισχύοντα.
Ο Κοσμήτωρ
Καθηγητής Δημήτριος Λ. Δρόσος
Τα μέλη της Κοσμητείας