ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΑΝΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΠΕΡΓΗ ΣΕ ΕΠΙΤΙΜΟ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΕΚΠΑ

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022
ΑΝΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΠΕΡΓΗ ΣΕ ΕΠΙΤΙΜΟ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΕΚΠΑ

Aθήνα, 21/2/2022

Την Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022 θα πραγματοποιηθεί η Τελετή Αναγόρευσης του συνθέτη Γιώργου Απέργη σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ στις 12.00 στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του ΕΚΠΑ (κεντρικό κτίριο, Πανεπιστημίου 30).

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ τιμά τον Γιώργο Απέργη ως έναν συνθέτη παγκοσμίου εμβέλειας στο στερέωμα της σύγχρονης μουσικής πρωτοπορίας. Το πολυσχιδές έργο του Γιώργου Απέργη συνδιαλέγεται με της μορφές τέχνης και με νέες τεχνολογίες, έχοντας τον άνθρωπο στο επίκεντρο της μουσικής σκέψης και πράξης. Ο Γιώργος Απέργης ο οποίος έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις εξερευνά με ευφυή και κριτικό στοχασμό τα φαινόμενα της εποχής της, αναδεικνύοντας νέες οπτικές γωνίες για την ερμηνεία της ανθρώπινης ύπαρξης και του κοινωνικού ρόλου της τέχνης.

Στο μουσικό μέρος της τελετής θα συμμετάσχουν οι μουσικοί Λορέντα Ράμου, Αγγελική Καθαρίου και Άννα Παγκάλου.

Η τελετή της αναγόρευσης παράλληλα θα μεταδίδεται διαδικτυακά: https://youtu.be/2cC29-IVjVI

Γιώργος Απέργης

Ο γεννημένος το 1945, και από το 1963 εγκατεστημένος στο Παρίσι, Γιώργος Απέργης αναγνωρίζεται διεθνώς τα τελευταία τριάντα χρόνια ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες και πρωτοπόρους στο μουσικό θέατρο.

Έχοντας συνθέσει πάνω από 100 έργα, συνεχίζει με ανεξάντλητη δημιουργική δύναμη να διευρύνει ακατάπαυστα ένα εντελώς προσωπικό έργο, το οποίο δεν υπόκειται σε καμία από τις συνηθισμένες μεθοδολογικές και αισθητικές κατηγοριοποιήσεις, αλλά δημιουργεί νέες. Με τον αντικομφορμισμό του, διανοίγει σε κοινό και ερμηνευτές νέους, ανέλπιστους ορίζοντες στυλιστικής ελευθερίας, όπου το οπτικό-παραστατικό και ακουστικό στοιχείο συνδυάζονται περίτεχνα.

Μετά τη σύνθεση του πρώτου του μουσικοθεατρικού έργου «LatragiquehistoiredunécromancienHiéronimoetdesonmiroir» το 1971, ο Απέργης επικεντρώθηκε στη διερεύνηση των σχέσεων μουσικής, λόγου και σκηνικής-θεατρικής δράσης. Από τότε συμμετέχει ενεργά σε όλες τις εξελίξεις του μουσικού θεάτρου, οι οποίες δρομολογήθηκαν από το Φεστιβάλ της Αβινιόν. Για το σκοπό αυτό ίδρυσε το 1976 το «Ατελιέ του Θεάτρου και της Μουσικής» και συνεργαζόμενος με μουσικούς και ηθοποιούς πειραματίστηκε σε νέες συνθετικές μεθόδους, όπου φωνητικά, ενόργανα και παραστατικά στοιχεία συμβάλλουν εξίσου στη δραματουργία του έργου.

Το θεατρικό-παραστατικό στοιχείο παρεισφρέει και στα έργα για ενόργανο ή για φωνή και ενόργανο σύνολο, τα σημαντικότερα από τα οποία θα παρουσιαστούν στον κύκλο αυτό. Ο συνθέτης αντιλαμβάνεται το είδος αυτό συχνά ως ενόργανο μουσικό θέατρο, όπου οι εκτελεστές οργάνων μπορεί παράλληλα να αναλαμβάνουν, ακόμα και με απλές χειρονομίες, σκηνική δράση. Η διάθεση του συνθέτη για πειραματισμό και πρόκληση είναι εμφανής, με ασυνήθιστους και αντιθετικούς ηχητικούς συνδυασμούς στα όρια των ρεζίστρων και εξάντλησης των δυνατοτήτων φωνής και οργάνων. Στα σκηνικά του έργα ο Απέργης επιδιώκει συχνά την ενεργό συμμετοχή του κοινού σε μια προσπάθεια άρσης των επικοινωνιακών φραγμών που πιθανώς βιώνει με τη σύγχρονη μουσική δημιουργία.

https://www.music.uoa.gr/anakoinoseis_kai_ekdiloseis/proboli_anakoinosis/deltio_typoy_anagoreysi_toy_syntheti_sygchronis_moysikis_giorgoy_apergi_se_epitimo_didaktora_toy_tmi/